Go to Top
  Bel ons direct: +31 (0)546 - 67 10 31 

Hoezo bomdetectie op het water?

Waarom?
Omdat bruggen, wegen, stations en andere bouwwerken in de oorlog doelwit zijn geweest voor bombardementen is de kans aanwezig dat er juist op deze plaatsen zogenaamde NGE (Niet Geëxplodeerde Explosieven) in de bodem aanwezig zouden kunnen zijn. Om een goed profiel van de bodem te kunnen krijgen en veilig te kunnen werken heeft het bouwbedrijf Dekker Krabbendam BV besloten de uitvoering van het sondeeronderzoek in de Ringvaart Amstelveen te combineren met een magnetometing.

Hoe?
Hoogveld Sonderingen heeft een voor sonderen op het water ingericht ponton uitgerust met spudpalen ingezet om dit onderzoek uit te voeren. De sonderingen zijn uitgevoerd met een sondeerconus (meetpunt) met een magneto-element. Op deze manier worden de metingen gecombineerd met het in kaart brengen van metalen voorwerpen vanaf waterbodem tot einde meting, in dit geval ongeveer 15 meter onder de waterbodem.

Extra eisen
De sondering moest gemaakt worden in het midden van de voormalige brug. Om de doorvaart zo min mogelijk te hinderen, is er een speciale regeling getroffen met de scheepvaart. Dit betekende dat de sondering binnen een bepaalde tijd gedaan moest worden. Daarbij was er een speciale OCE deskundige (Opsporing Conventionele Explosieven) aanwezig bij het onderzoek.

Resultaat
Met de onderzoeksgegevens kan de fundering van de nieuwe brug ontworpen worden.
Dit project is met volle tevredenheid uitgevoerd en afgerond. De brug kan gebouwd worden.

Volgend project
De magnetomeetconus wordt niet alleen ingezet op het water, deze week worden er magnetometingen uitgevoerd op het op het perron in Breda waar Hoogveld Sonderingen betrokken is bij het bodemonderzoek.

       

, , , , , , , ,

One Response to "Hoezo bomdetectie op het water?"

  • erwin van til
    31 mei 2012 - 07:40 Reply

    Ziet er goed uit!

Plaats een reactie