Go to Top
  Bel ons direct: +31 (0)546 - 67 10 31 

Bomdetectie Ringvaart Amstelveen

Opdracht
Sonderen voor een nieuwe brug 'De Bosrand' in combinatie met bomdetectie.

Sondeerponton
Hoogveld Sonderingen heeft een speciaal ponton ingericht voor sonderen op het water, uitgerust met spudpalen ingezet om dit onderzoek uit te voeren.
Het sondeerponton wordt getransporteerd via bijzonder transport. AufderhaarTransport  is specialist als het gaat om op- en afladen en transport van ons sondeerponton. Binnen één dag lukt het om het sondeerponton met duwboot uit het water te halen, te demonteren, transporteren, monteren en te water te laten op een andere locatie, en er kan direct weer gesondeerd worden.

Magneto-meting
De sonderingen zijn uitgevoerd met een sondeerconus (meetpunt) met een magneto-element. Op deze manier worden de metingen gecombineerd met het in kaart brengen van metalen voorwerpen vanaf waterbodem tot einde meting, in dit geval ongeveer 15 meter onder de waterbodem.

Waarom bomdetectie?
Omdat bruggen, wegen, stations en andere bouwwerken in de oorlog doelwit zijn geweest voor bombardementen is de kans aanwezig dat er juist op deze plaatsen zogenaamde NGE (Niet Geëxplodeerde Explosieven) in de bodem aanwezig zouden kunnen zijn. Om een goed profiel van de bodem te kunnen krijgen en veilig te kunnen werken heeft het bouwbedrijf Dekker Krabbendam BV besloten de uitvoering van het sondeeronderzoek in de Ringvaart Amstelveen te combineren met een magnetometing.

Extra eisen
De sondering moest gemaakt worden in het midden van de voormalige brug. Om de doorvaart zo min mogelijk te hinderen, is er een speciale regeling getroffen met de scheepvaart. Dit betekende dat de sondering 's nachts uitgevoerd moesten worden en ook binnen een bepaalde tijd. Daarbij was er een speciale OCE deskundige (Opsporing Conventionele Explosieven) aanwezig bij het onderzoek.

Resultaat
Met de onderzoeksgegevens kan de fundering van de nieuwe brug ontworpen worden.  De brug kan gebouwd worden.