Go to Top
  Bel ons direct: +31 (0)546 - 67 10 31 

Spoortunnel Zwolle

Opdracht
Sonderen voor de aanleg van een nieuwe perrontunnel van Centraal Station Zwolle.

Nieuwe perrontunnel
De nieuwe perrontunnel wordt zeventien meter breed en wordt gebouwd tussen het bestaande eerste perron (centrumzijde) en het toekomstige vierde perron aan de zuidzijde van het station. De tunnel wordt een aantal meter verlengd in zuidelijke richting van het stationsgebied (Hanzelaan). Daarmee sluit de tunnel aan op het in de toekomst door de gemeente te verplaatsen busstation naar de Hanzelandzijde.

Inzet spoorsondeervoertuig
Door een speciale aanpassing van een sondeervoertuig is het mogelijk om snel, efficiënt en veilig meerdere sonderingen per uur (afhankelijk van de onderlinge afstand)op het spoor uit te voeren. Een speciaal aangepast rupsvoertuig met spoorwielen aangedreven door kunststof tracks zorgen ervoor dat er absoluut geen beschadigingen op of aan het spoor worden aangebracht. Het voertuig is op willekeurige plaatsen op het spoor te zetten en voor aanvang van een klus werkklaar te zetten, waardoor er geen tijd verloren gaat aan op- en/of afbouwen of verankering om bijvoorbeeld reactiekracht te verkrijgen. De breedte van het voertuig is 2 meter, lengte is 4 meter, 6 meter incl. spoorwielen. het spoor uit te voeren. Een speciaal aangepast rupsvoertuig met spoorwielen aangedreven door kunststof tracks zorgen ervoor dat er absoluut geen beschadigingen op of aan het spoor worden aangebracht. Het voertuig is op willekeurige plaatsen op het spoor te zetten en voor aanvang van een klus werkklaar te zetten, waardoor er geen tijd verloren gaat aan op- en/of afbouwen of verankering om bijvoorbeeld reactiekracht te verkrijgen. De breedte van het voertuig is 2 meter, lengte is 4 meter, 6 meter incl. spoorwielen.

Nachtwerk
Deze sondeeropdracht is 's nachts uitgevoerd, er is een buitendienststelling geregeld, zodat er veilig gesondeerd kon worden.

Vervolg
De nieuwe perrontunnel wordt zeventien meter breed en wordt gebouwd tussen het bestaande eerste perron (centrumzijde) en het toekomstige vierde perron aan de zuidzijde van het station. De tunnel wordt een aantal meter verlengd in zuidelijke richting van het stationsgebied (Hanzelaan). Daarmee sluit de tunnel aan op het in de toekomst door de gemeente te verplaatsen busstation naar de Hanzelandzijde. Vanuit de tunnel kunnen reizigers de perrons bereiken met trappen, roltrappen en liften. Door de glazen plafonds en speciale verlichting heeft de nieuwe perrontunnel een open en transparant karakter.

ProRail is momenteel bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen.
Naast de sondering voor de aanleg van spoortunnels heeft Hoogveld Sonderingen in de afgelopen jaren al vele sonderingen gemaakt, voor deze grote stationsverbouwing. Hoogveld Sonderingen is trots om hierbij als partner ingezet te worden, voor het grondig sondeeronderzoek.